Gat in de lucht springen

gat in de lucht springen

Wennen

Zelf moest ik heel erg wennen aan het moederschap en aan mijn ‘nieuwe’ lichaam na 2 zwangerschappen en bevallingen. Aan de extra kilo’s, de losse huid, het vreemde losse gevoel in mijn bekken, aan mijn bolle en slappe buik. En bij het eerste potje tennis pieste ik ook nog eens in mijn broek. Eigenlijk best wel veel ongemakken waar nauwelijks of niet over gesproken wordt. Het lijkt wel alsof we dat als kersverse moeders maar heel normaal vinden en dat dat er gewoon een beetje bijhoort.

Gewoon doorzetten

Een van de redenen dat ik Mom Moves heb, is dat ik naast goede begeleiding tijdens de zwangerschap, vooral de begeleiding na mijn eigen bevalling heb gemist. Ik heb zelf het idee dat deze herstelperiode vaak onderbelicht blijft. Wij vrouwen zijn sterk en klagen niet zo graag. We vinden vaak dat we moeten doorzetten. Je hebt nu immers toch een baby, wat zeur je dan nog?

Gat in de lucht springen

Veel aanbod op het gebied van sportlessen, bekkenfysio of begeleiding was er (nog) niet in mijn tijd (I know ik word oud). Als ik destijds de begeleiding had gehad die we nu bij Mom Moves aanbieden, had ik een gat in de lucht gesprongen (figuurlijk dan, want fysiek was dit natuurlijk onmogelijk;). Ik heb uiteindelijk zelf mjin weg gezocht!

wendy bosman gat in de lucht

Rustig opbouwen

Ik heb de begeleiding na mijn bevalling gemist, maar heb er mijn missie van gemaakt om andere vrouwen in deze periode na de bevalling goed te begeleiden en te supporten. Waarom is het zo belangrijk om het sporten weer gedoseerd en rustig op te bouwen na de bevalling? Dit heeft te maken met het herstel van bindweefsel (weefsel dat aanwezig is in onze (bekkenbodem)spieren, pezen, banden maar ook in de botten). Dit herstel heeft tijd nodig en dit kunnen we helaas niet versnellen. Als je hier niet zorgvuldig mee omgaat kan dit leiden tot (blijvende) klachten, welke zich pas veel later kunnen manifesteren. Zelfs hele sportieve vrouwen hebben niet de garantie dat het herstel van hun bindweefsel sneller gaat dan minder sportievelingen. Je moet geduld hebben. Het lastige hier is dat sommigen tijdens het sporten nergens last van hebben. De klachten komen vaak later pas. Ook de periode waarin je borstvoeding geeft, vergt echt aangepast sporten.

Heb respect voor de tijd

Het lijkt soms alsof we vergeten wat een topprestatie ons lichaam voor elkaar heeft gekregen. De zwangerschap en de bevalling, de geboorte van jouw baby. Wonderbaarlijk toch! Dan mogen we ons lichaam toch ook wel wat hersteltijd gunnen? Want waar komt die haast vandaan? Heb respect voor de tijd. De tijd die jij nodig hebt om te herstellen. En inderdaad het komt voor dat sommigen in de kraamweek weer in hun skinnyjeans passen. Maar het is veel logischer als het eerste jaar van de bevalling in het teken staat van herstel.

Ben jij een kersverse moeder die net een topprestatie heeft geleverd? Kun je wel wat begeleiding gebruiken in het herstel van je lichaam? Of wil je weten hoe je het sporten moet opbouwen? Neem gerust contact met me op.

Scroll naar top